Győr Megyei Jogú Város Helyi Választási Iroda Vezetőjének 1/2013. (VII. 19.) számú határozata
Győr Megyei Jogú Város Helyi Választási Iroda Vezetője (a továbbiakban: HVI Vezető) a szavazókörök száma, sorszáma és területi beosztása, a szavazóhelyiségek címe - beleértve a valamennyi nemzetiség számára kijelölt szavazókört is -, valamint a települési szintű lakóhellyel rendelkező választópolgárok szavazására biztosított szavazókör kijelölése tárgyában meghozta a következő
határozatot:
1. A HVI Vezetője Győr településen a szavazókörök számát, sorszámát és területi beosztását, a szavazóhelyiségek címét a jelen határozat mellékletében foglaltak szerint állapítja meg.
2. Valamennyi nemzetiség tekintetében a választópolgárok szavazására a Győr-Moson-Sopron megye 01. számú országgyűlési egyéni választókerületének (a továbbiakban: OEVK) területén lévő 097. számú, Révai Miklós Gimnázium Győr, Révai M. u. 21. című szavazókört jelöli ki.
3. A települési szintű lakóhellyel rendelkező választópolgárok szavazására a Győr-Moson-Sopron megye 01. számú OEVK területén lévő 008. számú, Révai Miklós Gimnázium Győr, Révai M. u. 21. című szavazókört jelöli ki.
A határozat ellen fellebbezést lehet benyújtani jogszabálysértésre hivatkozással a Győr-Moson-Sopron Megyei Területi Választási Iroda Vezetőjének címezve. A fellebbezést Győr Megyei Jogú Város Helyi Választási Iroda Vezetőjénél (9021 Győr, Városház tér 1.) kell előterjeszteni úgy, hogy az a megtámadott határozat közzétételének időtartama alatt, azaz legkésőbb 2013. augusztus hó 3. napján 16,00 óráig - megérkezzen.
A fellebbezésnek tartalmaznia kell:
a) a jogszabálysértésre történő hivatkozást,
b) a fellebbezés benyújtójának nevét, lakcímét (székhelyét) és - ha a lakcímétől (székhelyétől) eltér - postai értesítési címét, valamint
c) a kérelem benyújtójának személyi azonosítóját, illetve ha külföldön élő, magyarországi lakcímmel nem rendelkező választópolgár nem rendelkezik személyi azonosítóval, a magyar állampolgárságát igazoló okiratának típusát és számát, vagy jelölő szervezet vagy más szervezet esetében a szervezet bírósági nyilvántartásba-vételi számát.
A fellebbezés tartalmazhatja benyújtójának telefaxszámát vagy elektronikus levélcímét, illetve kézbesítési megbízottjának nevét és telefaxszámát vagy elektronikus levélcímét.
A fellebbezésben új tények és bizonyítékok is felhozhatók.
Indokolás:
I.
A szavazókörök kialakításának szabályait a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény (a továbbiakban: Ve.), valamint a Nemzeti Választási Iroda Elnökének a szavazókörök kialakításáról szóló 1/2013. (VII. 8.) intézkedése (a továbbiakban: NVI intézkedés) tartalmazza.
1. A Ve. 77. § (1) bekezdése szerint „a szavazókörök számát, sorszámát és területi beosztását, valamint a szavazóhelyiségek címét a helyi választási iroda vezetője határozattal állapítja meg úgy, hogy egy szavazókörre mintegy hatszáz, legfeljebb ezerötszáz, a központi névjegyzékben szereplő választópolgár jusson, de minden településen legyen legalább egy szavazókör.”
E rendelkezésre figyelembevételével a központi névjegyzékben szereplő 102.850 választópolgár számára 96 db szavazókör került kialakításra úgy, hogy egy szavazókörre legalább 600, de legfeljebb 1500 választópolgár jut.
A Ve. 77. § (2) bekezdése kimondja továbbá, hogy „a szavazókör területe nem lépheti át sem a település, sem az országgyűlési, sem a helyi önkormányzati választások választókerületi határait.”
A szavazókörök kialakítása ezen rendelkezés betartásával történt, azaz a szavazókörök határa nem lépi át sem a település, sem az országgyűlési, sem a helyi önkormányzati választások választókerületi határait.
A Ve. 166. §-a értelmében „minden településen minden választókerületben legalább egy szavazóhelyiséget akadálymentesíteni kell.”
Az NVI intézkedés II. fejezet 4. pont d. alpontja kimondja továbbá többek között, hogy a fogyatékossággal élő választópolgárok joggyakorlásának elősegítése érdekében törekedni kell arra, hogy minél több szavazóhelyiség akadálymentesített legyen.
A Győr településen lévő 01. számú OEVK-hoz tartozó 64 db szavazókörből 38 db, míg a 02. számú OEVK-hoz tartozó 32 db szavazókörből 24 db akadálymentes helyiségben került kialakításra, illetve mind a 16 önkormányzati egyéni választókerületben van legalább egy akadálymentes szavazókör.
A Ve. 165. § (1) bekezdése szerint „a szavazóhelyiséget úgy kell kialakítani, hogy az a választópolgárok számára jól megközelíthető legyen, garantálja a választópolgárok befolyásolástól mentes joggyakorlását és biztosítsa a szavazatszámláló bizottság zavartalan működését.”
A Ve. 165. § (2) bekezdése alapján „a szavazóhelyiség nem lehet olyan épületben, amely – részben vagy egészben – jelölt vagy jelölő szervezet használatában van.”
Az NVI intézkedés II. fejezet 4. pont b. alpontja kimondja továbbá, hogy „a szavazóhelyiség kijelölését megelőzően szükséges tisztázni, hogy a kiszemelt épület bármely részét használja-e bármely jogcímen valamely párt vagy társadalmi szervezet, továbbá magánszemély.”
Az NVI intézkedés II. fejezet 4. pont f. alpontja értelmében a szavazóhelyiségnek megfelelő mérettel kell rendelkeznie, tekintettel arra is, hogy egy jelölő szervezet vagy független jelölt két tagot is megbízhat a szavazatszámláló bizottságba, valamint az NVI intézkedés II. fejezet 4. pont g. alpontja értelmében „amennyiben lehetséges a szavazóhelyiség kijelölésekor indokolt arra is tekintettel lenni, hogy a szavazóhelyiséget magába foglaló épület tulajdonjoga tekintetében várható-e változás vagy az épületet érintheti-e választási időszakra eső felújítás.”
A szavazóhelyiségek a lehetőségekhez mérten jól megközelíthető helyen, - egy kivételével -önkormányzati vagy állami tulajdonban, önkormányzati fenntartásban vagy működtetésben lévő intézményben, valamint két szavazókör esetében 100%-os önkormányzati tulajdonban álló gazdasági társaság használatában lévő helyiségben kerültek kijelölésre.
Egyetlen szavazókörnek helyt adó épület, épületrész sincs jelölt vagy jelölő szervezet, társadalmi szervezet, magánszemély használatában.
A szavazóhelyiségnek kijelölt ingatlanrészek mérete és technikai adottságai biztosítják a szavazatszámláló bizottságok zavartalan működését nagyobb létszámú szavazatszámláló bizottságok esetében is. Szavazóhelyiség nem került olyan épületben kijelölésre, melynek tulajdonjoga - a jelenleg rendelkezésre álló információk alapján - a jövőben változhat, illetőleg a választási időszakban felújítás tekintetében érintett lenne.
2. A Ve. 312. § (1) bekezdése alapján valamennyi nemzetiség számára közös szavazókör szolgál.
A nemzetiségek számára kialakításra került 1 db akadálymentes szavazókör.
3. A Ve. 78. §-a szerint „a két vagy több szavazókörrel rendelkező településen a helyi választási iroda vezetője kijelöli azt a szavazókört, ahol a települési szintű lakóhellyel rendelkező választópolgárok szavazhatnak.”
A Ve. 246. § kimondja továbbá, „ha a település területén több országgyűlési egyéni választókerület található, a 78. § szerinti szavazókört abban az országgyűlési egyéni választókerületben kell kijelölni, amelyben a polgármesteri hivatal vagy a közös önkormányzati hivatal székhelye van.”
Az NVI intézkedés II. fejezet 5. pont b. és c. alpontja szerint a települési szintű lakóhellyel rendelkező választópolgárok számára biztosított szavazókört célszerű úgy kialakítani, hogy az e szavazókörbe tartozó választópolgárok száma jelentősen ne haladja meg a hatszáz főt, mivel az átjelentkezéssel szavazók miatt a szavazókör létszáma tovább növekedhet, ezért arra is tekintettel kell lenni, hogy a szavazáshoz és a választási szervek munkájához szükséges helyigény megnövekedhet, továbbá az NVI intézkedés II. fejezet 5. pont d. alpontja értelmében e szavazóhelyiségnek akadálymentesnek kell lennie.
A települési szintű lakóhellyel rendelkező választópolgárok számára kijelölésre került 1 db akadálymentes szavazókör a 01. számú OEVK területén. A polgármesteri hivatal székhelye ugyancsak a 01. számú OEVK területén található. A szavazókörbe sorolt választópolgárok száma 672 fő, mely nem haladja meg jelentősen a 600 főt.
A fentiekre tekintettel a HVI Vezetője a rendelkező részben foglaltak szerint döntött.
II.
A HVI Vezetőjének hatáskörét Ve. 77. § (1) bekezdése és a 78. §-a alapozta meg.
A határozat a hivatkozott jogszabályhelyeken, a jogorvoslati figyelmeztetés pedig a Ve. 80. §‑án, 223. § (3) bekezdés a) pontján, a 224. § (3) bekezdésen, valamint a 234. § (1) és (2) bekezdésén alapul.
Győr, 2013. július hó 19. napján
dr. Lipovits Szilárd
HVI Vezető
Csatolás: